uppdatering

JSm gick inte som jag hade tänkt mig så vi pratar om något annat nu :)

Resultat finns på:  www.lskytte.se/jsm2009


Idag är jag ledig men borde egentligen plugga sanningen är att jag inet har riktigt koll på VAD jag ska plugga på. Det är hemuppgifter och jag har missat genomgångarna. Känns sådär men jag får väl försöka så gott jag kan ändå. Vi ska räkna ut exakt hur mycket vi äter på en vecka och hur mycket vi gör av med. Sen ska vi använda en stegräknare och göra olika uppgifter.
Idag är det dessutom jättefint väder och Max är hemma med mig så vi ska gå en lång promenad i solen. Just nu tittar jag på tv och har ätit hembakat bröd. Nyttigt dessutom och väldigt enkelt!

Enjoy!

Atlantbröd

1½ Timme + 20 min i Ugnen

Ett lättbakat bröd i långpanna,

med mycket fibrer,

russin och knapriga nötter

Till 24 rutor

50 g jäst

4 dl vatten

1 dl pressad apelsin

½ dl olivolja

2 msk flytande honung

2 tsk flingsalt

2 dl krossade valnötter

1 dl linfrön

1 dl russin

9 dl dinkelfullkornsmjöl

Ca 3 dl vetemjöl special

 

Pensling

Vatten

 

Garnering

Solroskärnor/pumpafrön

 

Gör så här


1. Smula jästen i en bunke. Värm vatten och apelsinsaft till fingervarmt, 37°. Häll blandningen över jästen och rör tills den löst sig.
2. Tillsätt olja, honung, salt, nötter, linfrön, russin, fullkornsmjöl och nästan allt vetemjöl, spara lite till utbakningen. Arbeta degen kraftigt tills den släpper bunkens kanter. Låt jäsa övertäckt ca 40 min.
3. Ta upp degen på mjölad arbetsbänk och arbeta ihop den. Tryck ut degen i en långpanna med bakplåtspapper. Skåra degen i 24 rutor. Låt jäsa ca 30 min under bakduk.
4. Sätt ugnen på 200°. Pensla brödet med vatten och strö på pumpakärnor.
5. Grädda brödet mitt i ugnen ca 20 min tills det fått fin färg. Låt kallna på galler under bakduk.




Kommentarer
Postat av: Dallo

Åh recept! Det får du gärna göra som en rolig vana och lägga upp fler gånger:) Jag behöver lite nya tips! Kramkram

2009-09-15 @ 22:55:58
URL: http://metrobloggen.se/dallo
Postat av: Carola

Åååå TACK jag som bara älskar RECEPT!!!! det måste jag prova!!!! MUMS verkade ju supergott! roligt uppgift ni har i skolan. Ses i em!Kram Carola

2009-09-16 @ 12:39:42
Postat av: Pappa Micke

Brödet låter jätte gott!

Tror nog att jag måste prova baka det någon kväll men då får du nog ha din mobil intill dig för det där med att baka är inte min grej så det kan nog bli ett och annat samtal till dig under tiden Mimmi :-)

JSM... du fick ju pris i alla grenar du sköt och det är inte illa!!

Kram

2009-09-17 @ 08:48:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0