Grovt språk och kinesiska muren

Jag vill börja med att be om ursäkt för det otroligt grova språket och de fula orden som används i detta inlägg men de är bara för att jag vill poängtera hur fel jag tycker att det är att använda sig av dem!


Japp, årskurs åtta idag alltså och vi startade med kinesiska muren vilket resulterade i 3 killar som fick sitta på bänken halva leken för att de inte kunde fixa att inte fuska.  Annars tycker jag att det gick bra eleverna fattar att jag bestämmer och för att vara denna skolan så sköter de sig riktigt bra. De två kommande veckorna ska jag hålla i alla lektionerna själv och min handledare kommer att vara i andra halvan mesta tiden så att jag får testa och lära mig att ta hand om eleverna själv utan att hon tittar på. Känns bra för då vet jag att hon tycker att jag fixar det.
En sak som jag har funderat mycket på är orden som eleverna använder sig av. Lärarna har vant sig och reflekterar inte ens över hur orden används längre utan ser det som elevernas sätt att uttrycka sig. Men jag måste säga att jag har väldigt svårt att förstå hur man kan tycka att dte är helt okej att använda sig av ord som fitta, hora etc i varannan mening. Lärarna menar på att det inte innebär att de menar ordets betydelse utan att det bara är uttryck i brist på ordförråd men jag vet inte det alltså....

Vad tycker ni, ska det vara okej att bli kallad för fitta som ett kompisuttryck??? Jag blir helt förvirrad. Är det sådana ord som vi vill att våra barn ska använda sig av i vuxenlivet sen??? När man möter sin gamla klasskompis på stan ska man då säga hallå din lilla fitta kul att se dig...


För att tala om något bra också så tog jag en fika med mamma i eftermiddag, moccalatte och brownie med marshmallows och kolasås mums :)


Kommentarer
Postat av: Eyvind

Tjena Mimmi,

Du är ju kanon! Jag läste upp det här inlägget för Agneta (hon jobbar ju också i skolan) och jag sa att de skulle kunna ta upp ditt inlägg som ett diskussionsämne i Livskunskap.Det skulle vara mycket intressant att höra vad eleverna egentligen har för syn på "sitt framtida språk"



Förresten Grattis till alla framgångar du haft på sista tiden inom skyttet, fastän du inte kunnat träna fullt ut!

Man kan säga att du är "Träffsäker" på många olika sätt :)



2009-11-14 @ 08:00:07
Postat av: Dallo

Det är precis det här jag har skrivit i om mitt tal om mobbing. Sådana ord är ord som vissa skakar av sig och inte bryr sig om, medan vissa personer tar åt sig väldigt hårt, får en klump i magen och ångesten börjar komma krypandes. På utsidan ser det ut som om orden skakas av men på insidan sitter dom fast... Jag tycker det är ett mycket dåligt språk och att lärarna går med på det tycker jag är ännu sämre! Det är toppen att du reagerar, att sen få en klar förändring under din tid som student och praktikant är inte lätt men jag tycker definitift att du ska tala om för eleverna vad du tycker om deras språk:) Kämpa på, du är superduktig:) Många Kramar

2009-11-16 @ 19:45:49
URL: http://metrobloggen.se/dallo
Postat av: Jenny

Nej det ær absolut inte okej att anvænda såna ord. Før barn ær det inte læmpligt och før vuxna och ungdomar ær det oerhørt omoget. Det finns ju ingen anledning till att kalla varandra såna saker och det ær idioti att ens komma på idén att børja med det.

2009-11-18 @ 00:30:43
URL: http://jennyheltenkelt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0