Tentadags!

Plugg, ja så kan jag summera denna dagen hittills och de resterande vakna timmarna detta dygnet. Det är ju värre att plugga än att ha ett heltidsjobb! När det dessutom är helt ointressant och jag inte kommer ha någon som helst användning för det så känns det ännu mer meningslöst. Eller kanske är ni sugna på att svara på frågor som : vilken funktion har det glatta endoplasmatiska retikulumet eller Nämn 4 viktiga funktioner som cellmembranet har!










Nej tacka vet jag sommarlov och semester!

Menjobbigt är det att det är massa annat gnabb runt omkring i livet just nu och det gör ju inte det hela mycket lättare. Jag, Fredrik och Max har det bra och tar hand om varandra i alla fall och det är viktigast för mig!

 

Kommentarer
Postat av: Sandra

svar: hihi tack så mkt=) han är mysig han. Jasså, det har vi inte hört ngt om, vi får väl se om vi kommer då, det är ju en lång resa med lillen, men det går nog bra!

kan ju pass på att vara i malmö då med för där har jag knappt aldrig varit,



lycka till med pllugget nu, va duktig du är!

Kram

2009-05-14 @ 15:55:21
URL: http://sandranilsson.blogg.se/
Postat av: Carola

1. Reglera passagen av ämnen in i och ut ur cellen,så att miljön i cellen bevaras.

2. Det känner igen och tar emot information från kemiska budbärare (hormoner, neurotransmittorer) som kommer till cellen.

3. Det håller en rad membranproteiner på plats som utför viktiga uppgifter för cellen, t.ex. fungerar som jonkanaler, jonpumpar, hormonreceptorer och enzymer.

4. I vävnaderna knyts grannceller samman med hjälp av sammankopplingar mellan proteiner som finns i cellmembranet.



Cellmembranet är själva ytskiktet mellan varje cell och dess omgivning. Cellerna är totalt beroende av våra kroppars omgivning. Denna omgivning är skapad av vår egen livsstil. Negativa faktorer som dålig föda, förorenad luft och vatten etc. skapar en toxisk omgivning som försvårar för membranfunktionen.









Cellmembranet består av lipider (fettämnen) och proteiner. Bland membranlipiderna utgör fosfolipiderna huvuddelen.Membranet innehåller även kolesterol som med hjälp av svaga, kemiska bindningar håller samman fosfolipiderna. Kolesterolet gör membranet starkare, men samtidigt mindre lättflytande.



En liten bit på vägen ;) Du fixar detta!



Är tentan imorgon!



Om det är så önskar både jag och Niklas dig STORT LYCKA TILL!



KRAM från Lund

Carola



2009-05-14 @ 16:45:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0